Skön uddamålsvinst för J18-laget
2021-12-05 17:15
Duktige Oskar Skog skapade flera målchanser i matchen mot Ore. Foto: Per Lindgren

Det blev seger för J18-laget i bottenmötet mot IFK Ore. Matchen i Avestahallen slutade 3-2 (1-1, 2-0, 0-1) där Avesta vann skotten med hela 55-17, men fick nöja sig med en uddamålsvinst.

-Skön match. Deras målvakt står bra emot, säger ABK-forwarden Oskar Skog kort efter slutsignalen.

Letten Renat Aznibakiyev, var det som som stod i Ores mål, och den storväxte 18-åringen växte nästan ut till ett spöke för Avesta. Hemmalagets lilla ryck i andra perioden fram till 3-1, skulle visa sig bli matchavgörande.

Den första perioden som slutade 1-1, bjöd på relativt jämt spel, även om det var ABK som var det lag som skapade flest chanser. Avestas 1-0 gjordes av första femmans Simon Dalén efter dryga nio minuter. Första linans kedja som förutom Dalén, består av Felix Lilja och Oskar Skog var ofta i anfallszon när de var inne på isen.

-Vi har satt upp en femma, där vi ska skjuta mycket skott på mål, och göra målen, säger Oskar Skog.

Ore kvitterade till 1-1 sju sekunder efter BK:s mål. Några fler mål blev det inte i perioden, även om både Loke Hedlund och David Johnson tog sig fram till frilägen utan att lyckas hitta nätet. Emil Rautsila i Avestas kasse, fick göra några fina räddningar.

Avesta höjde sig i andra perioden, som man vann med 2-0. Från nära håll slog Felix Lilja in 2-1 efter 1.42, och sju minuter senare drog Arwid Forsman iväg ett dragskott som Ores duktige keeper Renat Aznibakiyev kanske borde tagit, då han hade fri sikt. 3-1. Avesta dominerade spelet, och hade fem (!) avslut i målställningen.

Oskar Skog som själv hade målchanser, i varje period, menade att Ores målvakt var bra.

-Vi tar mycket skott som styrs utanför, och målvakten tar mycket skott. Otur. Vi gör i alla fall två mål, och det var mål vi behövde.

Trots tre powerplay i perioden, lyckades man inte gör mål. I stället släppte man Ore till två frilägen, ett i andra och ett början av tredje då man fick spela fem minuter i numerärt överläge, efter Ores Elias Wikstrand visats ut för 5+20 i slutsekunden av andra perioden.

-De dumpar och åker. Vi spelade bra i ”pp”, men målen kom inte, och det var lite otur, tyckte Fagersta AIK fostrade Skog.

En match som Avesta kontrollerade, blev plötsligt mer nerv i, när Ore reducerade till 3-2 dryga sex minuter in i tredje perioden. Kort efter målet, fick ABK ett nytt powerplay, men som återigen blev resultatlöst. Efter dryga nio minuter räddade Emil Rautsila ett friläge. ”BK:s” målvakt som förtjänar ett extra plus, då han stod för några matchavgörande räddningar.

Ore fick för en stund mer energi i sitt spel, men en timeout från Avesta halvvägs in perioden, gjorde att man kunde samla ihop sig. Robin Leijd och David Johnson hade ett par vassa chanser i samma byte med sju minuter kvar. Avesta kunde relativt komfortabelt spela på resultatet, och det var närmare 4-2 än 3-3.

-Vi håller tillbaka bra, och de har inte så mycket skott på mål. Vi pushar tillbaka dem på ett bra sätt, säger Oskar Skog om avslutningen av matchen.

15-åringen gör sin andra säsong i Avesta efter tidigare spelar i FAIK. Förra säsongen blev det spel med Avestas U16, men i år har han även fått chansen i J18.

-Det är kul att spela J18. Det är ett bra och skönt gäng. Jag tycker de börjar se bättre ut för laget.

ABK ligger kvar på sjunde plats i tabellen. Torsdagen den 9 december kl 19:30 spelas nästa match när Säters IF/SSIF gästar Avestahallen.

J18 Division 1. Avesta BK-IFK Ore 3-2 (1-1, 2-0, 0-1)

Första perioden: 1-0 (9.38) Simon Dalén (Felix Lilja Arwid Forsman), 1-1 (9.45) Linus Edling.

Andra perioden: 2-1 (1.42) Felix Lilja (Maksym Maiuk), 3-1 (7.36) Arwid Forsman (Robin Leijd).

Tredje perioden: 3-1 (6.22) Ahmed Ghazemi

Publik: Ca 45 (Avestahallen).

ABK i Avestahallen: Emil Rautsila (Wiggo Lundberg)-Simon Dalén, Robin Leijd, Oskar Skog, Arwid Forsman, Felix Lilja-Elias Bergslund, Carl Sörebo, Wiggo Karlsson Englöf, David Johnson, William Johansson-Loke Hedlund, Maksym Maiuk, Emil Eriksson, Erik Millberg, Jesper Nordlund-William Olsson, Anton Eriksson.

J18. Förlust i genrepet2022-09-24 18:55
Nytt bemanningsschema2021-12-08 09:47