J18. Uddamålsvinst mot Häradsbygden.
2021-10-10 17:45
Fysiskt starka William Johansson gjorde en solid insats mot Häradsbygden. Foto: Per Lindgren.

I en underhållande match besegrade Avestas J18-lag på söndagseftermiddagen Häradsbygdens SS med 4-3 (1-1, 2-2, 1-0).

-Jag tycker vi gör en bra match. Första perioden lite sämre, men jag tycker vi kommer tillbaka i de två sista, säger en av ABK:s målskyttar, William Johansson, efter lagets andra raka vinst i J18-serien.

Avesta visade moral, som var i underläge tre gånger, men kom ikapp, och kunde avgöra fram till 4-3, när Pontus Bergström gjorde vinstmålet tidigt i tredje perioden.

I en haltande tabell återfinns Avesta på fjärde plats.

Efter en trevande start spelade Avesta upp sig och visade en bra hockey i den första perioden, då man spelade med ett lugn. I en relativt chansfattig period tog Häradsbygden ledningen med 0-1, när Theo Brandts skott från blå linjen letade sig i mål bakom en förmodligen skymd Wiggo Lundberg. Efter nio minuter hade William Johanssons, hemmalagets dittills bästa chans, men Simon Wulkan stod för en fin plockhandsräddning. Men William skulle få måljubla några minuter senare, när ABK kvitterade till 1-1 i powerplay efter 17.08.

-Men jag kommer inte ihåg hur målet kom till, säger William Johansson.

Andra perioden bjöd på böljande hockey, där Avesta två gånger tog i kapp målmässigt underläge. Hemmalaget visade flera gånger upp ett bra passningsspel, och helt klart är att laget börjar växa sig in i serien. Men det var HSS som tog ledningen på nytt, efter 56 sekunder till 1-2. William Johansson hade sedan två vassa avslut första fem minuterna, innan Jesper Nordlund med Avestas andra powerplaymål kvitterade till 2-2 (6.23). Glädjen blev dock kortvarig, när ”Bygda” mindre än halvminuten senare gjorde 2-3. Men Avesta var minst lika bra i perioden som motståndarna. Därför kändes kvitteringen halvvägs i perioden till 3-3 rättvis, när Robin Leijd, mycket vackert framspelad av Arwid Forsman, inte gjorde något misstag.

-Jag tycker vi i andra kommer tillbaka till vårat spel, och vi skulle haft ledningen efter två perioder, säger William Johansson.

I slutet av den andra perioden ådrog sig Häradsbygdens Filip Hultgren en 2+2 utvisning. Men Avesta fick då ingen fason på sitt powerplayspel.

I den tredje perioden fortsatte Hultgrens utvisning, och precis när Häradsbygden blivit fulltaliga , kunde Avesta för första gången ta ledningen i matchen. Pontus Bergström visade att det alltid lönar sig att skjuta, när han fick iväg ett skott som Simon Wulkan tappade in bakom sig, till 4-3.

Efter målet fortsatte Avesta att vara det bättre laget, som skapade flest chanser, allrahelst sista två minuterna. Men några fler mål blev det inte i matchen.

Hoforsbördige William Johansson , valde att testa spela i ABK, eftersom han sedan tidigare har några kompisar som bor i staden.

Efter inlett serien med två förluster har laget nu två raka trepoängare.

-Jag tycker vi blivit bättre och bättre. Jag tror vi kommer klättra i tabellen om vi spelare så här i fortsättningen, säger Johansson.

Avestatränaren Joel Malmström, var också påtagligt glad efter vinsten.

-Vi kämpar som ett lag. Vi hade sagt innan matchen att alla skulle lova att spela för varandra. I första perioden var vi lite slarviga, och höll oss inte till vår gameplan. Men jag tycker det här var en lagvinst, och jag vill inte ta fram någon spelare.

J18:s ordinarie kapten Olle Westlund, som fanns på plats i båset, har en tid haft ont i ryggen, men räknar med att börja träna den kommande veckan.

-Jag hoppas att jag kan spela nästa match, säger Westlund, som alltså är beredd vara redo när laget nästa söndag, den 17 oktober, möter seriejumbon IFK Ore på hemmais.

Matchfakta:

Avesta BK-Häradsbygdens SS 4-3 (1-1, 2-2, 1-0)

Första perioden: 0-1 (7.53) Theo Brandt (Noel Manner, Wilmer Spång), 1-1 5/4 (17.08) William Johansson (Jesper Nordlund, Felix Lilja)

Andra perioden: 1-2 (20.56) Noel Manner (Alexander Olsson, Petter Ödegaard), 2-2 5/4 (26.23) Jesper Nordlund (Felix Lilja), 2-3 (26.51) Max Collander (Petter Gustafsson), 3-3 (10.26) Robin Leijd (Arwid Forsman).

Tredje perioden: 4-3 (42.35) Pontus Bergström (Wiggo Karlsson-Englöf).

Domare: Tobias Gustafsson

Publik: 104.