J18. Förlust mot Hille/Åbyggeby
2020-02-23 15:51
Erik Millberg tillhörde en av Avestas målskyttar i förlustmatchen mot Hille/Åbyggeby. FOTO: Per Lindgren.
Avesta BK:s J18-lag har haft en tuff säsong. Men på söndagseftermiddagen visade man att när man spelar som allra bäst, har man chansen att ta poäng av alla lag i serien. Fast det blev förlust 3-5 mot topplaget Hille/Åbyggeby IK, stod ABK för en mycket bra genomförd match.
-Så här bra har vi aldrig spelat på hela säsongen. Vi hade en bra känsla i laget med tanke på att de är serieledare, säger ABK-forwarden Erik Millberg, efter slutsignalen.
Med dryga åtta minuter kvar, var ställningen 3-3. Då tog Hille/Åbyggeby ledningen med 3-4. Ett vilt kämpande Avesta fick sedan se gästerna avgöra med mål i tom kasse fram till 3-5.

Zacarias Ridderstam gav hemmalaget en tidig ledning med 1-0. Sedan växlade Hille/Åbyggeby upp sitt spel, och vände till 1-3 efter första perioden.
-Vi började helt OK med ett snabbt mål efter 45 sekunder. Men sedan tappar vi det, men vi håller humöret uppe ändå, säger Erik Millberg.

Den andra perioden blev något av en scenförändring, och Avesta visade upp ett bra spel över hela banan. Först gjorde Erik Millberg inget misstag när han fick ett friläge, och satte pucken i nät. Innan sju minuter hade spelats, kvitterade Avesta till 3-3, genom pålitlige målskytten Edvin Karlsson. Det ska också sägas att Christoffer Macron i Avestakassen, under de två första perioderna fick göra flera bra ingripanden.
-Perioden är lite varierande . Vi är bra från båda hållen, och vi steppar upp efter första, var Erik Millbergs analys.
Under perioden haglade utvisningarna. Bland annat for en Hillespelare in i en båsdörr som inte var stängd.
-Domaren plockar lite lätta utvisningar, men han gör det lika för båda lagen, så det är ganska juste ändå, tyckte Erik Millberg.

Avesta fortsatte att spela jämnt med Hille i den tredje perioden, men utan att riktigt lyckas i avsluten.
-Tredje perioden var bra. När vi hade 3-3 under hela perioden, trodde jag vi hade dem. Men de gör 3-4, men vi håller fortfarande humöret uppe, men det gick inte hela vägen.

I en sista kraftansträngning att få till en kvittering tog ABK-tränaren Niclas Hero en timeout med tre minuter kvar. Taktiken var att lägga puckarna på mål. Tyvärr resulterade det i 3-5, efter det att "BK" plockat målvakten.

Nu möts i sista omgången Hille och Malung i en ren seriefinal. Erik Millberg lägger då sina pengar på Gävlelaget.
-Hille nog seriens bästa lag. Jag hoppas på Hille då.

För Avesta återstår nu bara en match, när man nästa söndag möter Hudiksvall i Glysishallen.
-Jag kan inte lova någonting, men jag hoppas på vinst då, avslutar Erik Millberg.

Avesta BK-Hille/Åbyggeby IK 3-5 (1-3, 2-0, 0-2)
Första perioden: 1-0 (:45) Zacarias Ridderstam (Philip Bergstrand, Melvin Könönen), 1-1 (10.49) Zacharias Wahlund (Karl Lemon, Tim Hedström), spel fem mot fyra, 1-2 (13.36) Zacharias Wahlund (Melvin Yng), 1-3 (18.12) Tom Wikman (Hugo Lindholm, Tim Holm). Andra perioden: 2-3 (2.19) Erik Millberg, 3-3 (6.24) Edvin Karlsson (Melvin Könönen). Tredje perioden: 3-4 (11.35) Tom Wikman (Albin Persson, Hugo Lindholm), 3-5 (19.56) Tim Holm (Hugo Lindholm, Tom Wikman).
Utv, Avesta: 9x2. Hille/Åbyggeby: 6x2, 1x5, 1x20.
Domare: Tomas Berggren.

Laget:
Målvakt: Christoffer Marcon (Jesper Larsson)
Förstafemman: Oliver Ahlberg, Julian Winlöf-Palm, Melvin Könönen, Christoffer Gustafsson, Philip Bergstrand.
Andrafemman: Simon Dalén, Zacarias Ridderstam, Andreas Hörle, Edvin Karlsson, Erik Lindgren.
Tredjefemman: Olle Westlund, Erik Millberg, Emil Lind, Marcus Bergstrand.

J18. Förlust i genrepet2022-09-24 18:55
Nytt bemanningsschema2021-12-08 09:47