Pelle Svärdh: "Det känns som vi har en härlig harmoni i truppen"
2019-10-17 09:56
Pelle Svärdh, tränare för Avesta BK:s J20 lag. FOTO: Privat.

Till helgen inleder Avesta BK:s J20-lag seriespelet med bortamatch mot Säters IF/SSIF. Vi tog tempen på huvudtränaren Pelle Svärdh inför säsongen 2019/20.

Under försäsongen har man bland annat besegrat Surahammars IF med 7-3.

-Det har varit en okay försäsong. Sedan har vi många killar som spelar i A-laget, så matcher har de fått. Jag ser inte att vi är sämre tränade mot förr om åren., säger Swärdh.

Även om det kan bli svårt att upprepa fjolårets succésäsong, när man förlorade endast en match i serien, och tog sig fram till kvalserien till J20-elit, så är Pelle Swärdh förväntasfull inför stundande säsong.

-Vi har tappat lite i spets. Men samtidigt finns det andra som kommer att kliva fram. Det finns en del som redan tagit jättekliv i år, och testat på A-lagsspel. ”Zacke” Ridderstam, Samuel Bjurling och Viggo Meerits. Oliver (Ahlberg) och Hampus Wiklund får också mycket matcher då de spelar både med J18 och J20. Sedan har Axel Eriksson, och (Julian Winlöf) Palm varit med och tränat med A-laget.

Ifjol var det Malung IF som ni kämpade om seriesegern med. Vad vet du om lagen i årets serie?

-Jag har ingen större koll på de andra lagen. Men jag kan garantera att Malung och Strömsbro IF blir bra igen. Sedan har bland annat Hedemora ett J23-lag, och de är bra tack vare de har äldre spelare med.

Avesta BK:s J20-lag har skämt bort Avestapubliken, med vara ett topplag de senaste säsongerna. Sedan säsongen 2015-16, har laget tabellraden 2,2,2,1. Även om poängplockare som Jordan Cabellero-Lindberg, Maximillian Andersson, Philip Andersson och Hampus Mattson inte finns kvar, är Pelle Swärdh försiktigt optimistisk.

-Jag tror på en framgångsrik säsong. Men det är svårt att säga hur långt det leder i år. Det känns som vi har en härlig harmoni i truppen. Sedan vet man inte hur långt det kommer att räcka. Jag tror det är dumt att skrika ut att i år ska vi vinna serien. Vi får låta det här gå någon omgång så man vet hur de andra lagen är. Det är dumt att låta sätta ribban alltför högt. Det handlar om att utbilda våra spelare, så att vi får upp de till A-laget, och vidare därifrån. Det är viktigt att få upp hela föreningen, även A-laget. Det viktigaste är att de tar steget upp och tillbaka till tvåan.

Den gångna helgen startade serien. Men för Avestas del sker premiären på lördag kl 16:00, med bortamatch mot Säters IF/SSIF.

-Säter vet jag ingenting om. Men det är klart, jag har bara positiva känslor inför premiären.

J18. Förlust i genrepet2022-09-24 18:55
Nytt bemanningsschema2021-12-08 09:47