Borlänge HFvit

Samling:10:45
ABK U14 fortsatt obesegrade
2019-10-18 14:05

ABK U14 tog emot Borlänge HF på lördagen. Matchen slutade 2-2 efter periodsiffrorna 1-1, 0-0, 1-1

Matchkåseri signerad tränare Mattias Nyström:

"The Big Red Machine vs Borlänge Vit.

Lördagsmatch, hemmapremiär och mycket publik.

Hela veckan har det pratats om att vi är serieledare, och intresset för övriga matcher i serien har varit stort bland grabbarna. Det är såklart jättekul att vi leder serien och har en god känsla i laget, men vi kände lite inför matchen att vi måste "få ner grabbarna på jorden igen". Vi pratade inför matchen om att ta med oss andra perioden mot Mora förra helgen. Att försöka fortsätta spela som ett lag och hjälpa varandra. Att vara noggranna i egen zon, passningsfickorna, och att söka bladet på kompisen, spela rejält men sjysst i närkamperna. Vikten av att inte tappa pucken i mittzon samt sätta press på motståndarna......Mycket information.

So far so good.

Starten på första perioden är inte bra, vi åker runt och undviker situationer, vi är nöjda med att slå iväg pucken och väntar på att kompisen ska göra jobbet. Min tränarkollega, Juha Harjula, en Finsk mästare i lugn och ro, får en liten hjärnblödning och tittar på mig och assisterande tränaren, Jim samtidigt som han signalerar tydligt att vi måste ta en timeout. Sagt och gjort, vi samlar ihop oss och den tidigare så timide grannen ifrån Öst delar ut några verbala smockor till laget och vi börjar om ifrån början.

Vi är nog lite tagna av hemmapremiären, det sitter klasskamrater på läktaren och även fast vi försökte få laget att fokusera på rätt saker innan match så känns det som om vi är nervösa och lite rädda att göra fel.

Efter timeouten blir det bättre, men sammantaget en första period som vi inte är nöjda med. Resultatet skrivs efter 15 minuter till 1-1. Skotten förlorar vi med 6-13.

Andra perioden.
Klart bättre spelmässigt, vi får till mera anfall, men vi är inte riktigt där och hjälper kompisen i den utsträckning som behövs för att få till ett "tryck" i anfallzonen så anfallen blir av sorten korta, Borlänge gör samtidigt det bra och spelar resolut i egen zon, kladdar inte med pucken och hjälper varandra. Vi pratar i båset om att backarna måste hålla koll på deras forwards som likt satelliter cirkulerar ovanför våra backar och inväntar pass för kontringar. (fiskar🎣)......

I vår egna zon är det fortsatt lite virrigt, vi krånglar till det och har lite för bråttom, vi slår ofta tillbaka pucken i samma hörn den kom ifrån, istället för att bredda spelet och ta oss ut på enklast sätt eller bara slå pucken sarg ut.
Men tack vare bra målvaktsspel ifrån båda lagen så slutar perioden 0-0 och skotten slutar 9-7 till hemmalaget.

Paus och spolning.

Stämningen är ganska god, i omklädningsrummet. Grabbarna är helt klart taggade och fokuserade, den mentala inställningen är det inget fel på. Vi fokuserar på att få ut budskapet att spela enkelt och trycker på att vi ska se matchen som ett utmärkt tillfälle att få träna på riktigt. Det som vi tränat på de senaste veckorna vill vi se i sista perioden.

Efter bara ett par minuters spel i sista perioden så gör Borlänge mål, tungt. Men grabbarna bryter inte ihop som vi haft för vana att göra tidigare, självförtroendet är klart bättre i hela truppen just nu. Istället så fortsätter vi kämpa, vi krigar och sliter och i slutändan så får vi in kvitteringen när 5 minuter återstår av matchen.
Skönt såklart, men känslan och fokuset ligger ändå på att gå för seger. Borlänge är bara 10 utespelare och vi tror väl kanske att dom kan bli trötta mot slutet, men de står upp bra. Vi möter ett bra lag helt enkelt. Chanserna finns åt båda hållen men det är mer kämpa än skönspel så det blir inte så många klara lägen, vilket skottstatistiken vittnar om i sista perioden, endast 6 för hemmalaget och 7 för gästerna.
Jag tror att det är ca halvminuten kvar av matchen när vi får en tekning i försvarszonen, känslan är lite panikartad hos grabbarna (ska vi tappa det här?). Tack och lov så tar Borlänge en timeout och vi får chansen att lugna ner oss, vi ställer upp för en tekningsvariant och har planen klar för vad vi skall göra vid både vinst och förlust av tekningen. Cappe vinner klockrent och pucken slås stenhårt i runden för Linus på kanten att gå på, tyvärr blir det en olycklig studs i plexit och pucken försvinner ut i mittzon, slutresultatet skrivs till 2-2 och vi är fortsatt serieledare."

Poäng ABK (Mål+assist): Casper Harjula 2+0, Wille Olsson 0+2

Inga utvisningar